Kepentingan Kolagen untuk Awet Muda

Tahukah anda??Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahun.

Kolagen merupakan sejenis protein yang sangat diperlukan oleh tubuh badan untuk memelihara keremajaan dan keanjalan kulit. Secara kasar, 33% dari protein dalam badan adalah protein kolagen dan 75% kulit terdiri dari kolagen. Ia menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan.
Kolagen juga terdapat pada kornea, kanta mata, salur darah, keratin (rambut dan kuku), tulang, tendon, rawan sendi, gigi, hati, tulang sum-sum dan tisu dan organ seperti buah pinggang, jantung serta sistem limfa.

Sumber Kolagen
Kolagen boleh diperolehi daripada byk sumber. Antaranya ialah:

  • Lembu (bovine) - diternak secara tertutup contohnya di Australia dan New Zealand.
  • Babi (porcine origin)
  • Haiwan laut- contohnya ikan, gamat dan sirip jerung
  • Tumbuhan -  contohnya kacang soya dan buahan citrus
  • Yak - produk dari China
  • Manusia - plasenta, janin yang digugurkan.
Oleh itu, adalah amat penting untuk memastikan sumber kolagen adalah dari sumber yang halal. Antara sumber kolagen terbaik ialah kolagen bersumber ikan laut dalam, kerana mempunyai nilai protein yang tinggi dan jauh daripada pencemaran.

Kepentingan Kolagen
  • Mengekalkan kelembapan dan mencegah kedutan - kolagen merupakan komponen utama kulit. Ia mempertingkatkan penghasilan sel-sel baru, membantu memelihara kulit, melembut dan membuatkan kulit lebih bercahaya. Juga sangat efektif untuk menghilangkan kedutan dan mencegah proses penuaan kulit.
  • Memulihkan masalah kulit - kolagen sangat efekti utk memulihkan parut, pengecutan ephithelium, kedutan dan garis-garis halus.
  • Mencantik dan menyuburkan rambut- nutrisi dalam kulit kepala sangat penting utk memelihara kesihatan rambut. Kekurangan kolagen menyebabkan rambut kering dan bercabang, manakala kuku menjadi kusam dan mudah pecah.
  • Menegangkan payudara - payudara sebenarnya terbentuk oleh jaringan-jaringan penyambung dan kumpulan lemak yang berperanan sebagai penyokong bagi pembentukan payudara. kolagen bertindak dengan protein polisakarida utk mbentuk satu jaringan yang kuat utk menyokong dan menegangkn payudara.
  • Menguatkn tulang - penyatuan kolagen yg secukupnya adalah penting utk mbentk kerangka tulang yg kuat. oleh itu, kolagen juga dikenali sebagai kerangka tulang. masalah osteoporosis dan kekejangan kaki adalah berpunca drp kehilangan kolagen yg mbentuk 80% drp jumlah kepadatan tulang sedangkn kehilangan kalsium, magnesium dan fosforus hanya 20%. Pengambilan kalsium tambahan sahaja tidak mampu menangani masalah tersebut. dengn pengambilan kolagen yang mencukupi dapat mengembalikan kepadatan tulang yang normal dan melambatkan osteoporosis.
  • Mencerahkan kulit dan mengurangkan pigmentasi - kolagen dapat merapatkan sel-sel dan mempercepatkan pembentukan sel-sel baru. is secara efektif dpt mencegah pengumpulan pigmen dan racun, membantu mencerahkan kulit dan mengurangkn pigmentasi.
  • Melambatkan proses penuaan kulit - seiring dengan peningkatan usia dan gaya hidup yg sibuk, kandungan kolagen dlm kulit akan semakin berkurangan dan kulit menjadi kering dan kusam.
Shaklee menawarkan Collagen Powder Shaklee yang istimewa dan memenuhi keperluan anda..

Sila hubungi saya utk sebarang pertanyaan dan pesanan:

Wan Norhayati bt Wan Tahir
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 866292 ]
♥ Contact No | WhatsApp :012 6704659
♥ Emel : wanyatie82@gmail.com
♥ Laman web: mommycun.blogspot.com

No comments:

Post a Comment