KENAPA PERLU ESP SHAKLEE??


ENERGIZING SOY PROTEIN
Protein(unit asas:asid amino) >>> Binaan asas tubuh manusia

dari cell>>tissue>>organ>>sistem>>tubuh manusia

Dalam pembinaan tubuh badan kita ini pula, kita boleh categorikan kepada dua.. ada yang diperbuat dari protein spt tulang, kulit otot, plasma dan ade yang diperbuat oleh protein spt antibodi, enzim dan hormon...

jadi tanpa pengambilan protein yang lengkap dalam nutrisi harian kita, ia boleh menjejaskan hampir keseluruhan fungsi tubuh kita....

Jadi kenapa perlu ESP Shaklee???

Esp adalah suplemen nutrien yang berasaskan protein tumbuhan soya yang mana rendah lemak & tiada kolestrol. Selain itu juga Indeks Glisemik nya juga rendah yang mana boleh membantu mengekalkan gula dalam darah dan sebab itulah tenaga yang dibekalkan berpanjangan bile mengambil protin bersumber tumbuhan ini berbanding dengan karbohidrat. Pengambilan ESP sangat penting untuk membantu penyerapan vitamin-vitamin lain kerana protin adalah asas sesuatu sel. Jika kita mempunyai protin yang mencukupi maka sel-sel lain lain akan menjadi lebih sihat dan dapat menyerap zat-zat dari vitamin lain yang di ambil dengan lebih efektif. Kalau tak amek ESP tak mengapa cume keberkesanan poses penyerapan sesuatu vitamin agak perlahan jika dibandingkan dengan orang yang mengambil protin. Dan yang paling best tentang ESP ialah ianya NON GMO iaitu tidak diubah genetiknya dan proses pembersihannya menggunakan air bukan alkohol seperti kacang soya yang terdapat di pasaran.. 

Seperti yang kita sedia maklum, Protein adalah bahan asas yang diperlukan dalam pembinaan sel. Fungsi protein adalah untuk membina& membaiki sel, hormon dan enzim. Jika baik & sihat sel kita, maka baik dan sihatlah tisu, organ,sistem dan tubuh badan kita...

Saya boleh buat analogi macam ni...protein ni adalah baja kepada tubuh badan kita...seperti contoh kita lihat sebatang pokok..Akar diibaratkan seperti sel badan kita,batang pokok, dahan pokok dan daun-daun adalah diibaratkan seperti tisu,organ,sistem dan tubuh badan kita....Jadi protein ni adalah baja kepada pokok tubuh badan kita..Jika kita baja dengan baja yang betul mengikut keperluan akar pokok, maka membesar dengan sihatlah pokok tersebut...Namun, jika kita tak letak baja yang berkualiti, mungkin pokok tu nampak sihat, tapi akarnya lemah,reput dan mudah tumbang...Jadi, sama juga seperti dengan tubuh badan kita..Kalau sel kita tak sihat & rosak..bagaimana nak jadikan tubuh badan sihat dan bertenaga seterusnya menghasilkan kerja yang produktif..Hasil kerja kita diibaratkan seperti buahan-buahan yang pokok keluarkan....Akar pokok yang tidak sihat, nak serap air untuk keperluan pokok pun tak mampu...!!Maka layulah pokok tu sbelum tiba waktunya.

Keunikkan shaklee, ianya memenuhi ketujuh2 kriteria pemilihan protein yg dh digariskan dlm industri kesihatan. 

Antaranya, Shaklee menggunakan proses pensijilan tersendiri yang dikenali Identity Preserved Program (IPP) untk pastikan genetik soya tu tak berubah. Ianya dikawal rapi dari sejak mula tanam sampailah besar. Genetik soya yg tak diubah ni bentuknya tak sama dan leper. 

Paling penting, ESP mengandungi 9 asid amino perlu. Bdn kita memerlukan kesemua asid amino ni untk hasilkn hormon, jus penghadaman, untk antibodi, enzim. Kekurangan satu asid amino ni blh menyebabkan sistem imune kte berkurang sebanyak 30% dan byk fungsi utama dlm bdn akan delayed / terhenti.

ESP dicuci dgn air bkn alkohol. Penting untk mengekalkan kandungan isoflavone. Kalo cuci dgn alkohol 88% isoflavone akan termusnaH. Isoflavone ni penting untk mengurangkan risiko kanser paru2, proastat dan kanser payudara. Keunikkan isoflavone ni ianya mengandungi daidzin dan genistin. 

ESP ni dibuat tanpa proses pemanasan, krna protein mudah termusnah dlm suhu yg terlampau panas. Bila kita masak ikan / daging, 50% asid amino akan termusnah. Mcm tadi lah, bila kurang asid amino ni fungsi bdn akan terjejas.

Kulit, rambut, organ-organ, otot, semuanya terdiri daripada protein. setiap hari sedar atau tidak ada sahaja sel-sel kita yg mati, dan kematian itu perlu lah digantikan semula. Memang kita bleh dptkan protien dari ikan, daging, telur dan ayam tapi tanpa kita sedar bila kita masak kita menggunakan suhu yang tinggi kan?? Protien yg baik hanya hidup pada suhu lebih kurang 37 darjah celcius yang bersamaan dengan suhu badan kita. Lebih dari itu protien mudah rosak dan kandungan asid amino mudah terjejas. so instead kita nk ganti sel kita tak dapat apa2 pun.. rasa kenyang jer dapat, tapi badan dapat apa?. kekurangan protin yang berpanjangan boleh menjurus kepada penyakit seperti anemia (kurang darah), buah pinggang, sakit berkaitan hati, kolestrol tinggi, tekanan darah rendah, paras gula rendah, sistem saraf yg tak stabil, luka lambat sembuh, mudah sakit,letih,lesu..

Selain itu, antibodi, enzim, hormon terbentuk daripada protein. Homoglobin yang mengangkut oksigen ke sel-sel yang mana sel-sel dalam jumlahnya lebih kuran 60 trilion untuk membentuk tubuh manusia. Semuanya bergantung kepada protein. 
Tujuan utama protein ini adalah untuk :
1) Membina sel-sel baru
2) Menggantikan tisu-tisu tua
3) Menggantikan tisu-tisu rosak
Oleh sebab itu, kita memerlukan protein dalam kehidupan kita seharian.

KENAPA SHAKLEE???

Shaklee ialah syarikat PERTAMA yg mencipta supplement berasaskan kacang soya. since 1970 lg dijalankan ujian klinikal terhadap keperluan protein dn telah terbukti bahawa soy-protein adalah faktor utama dlm pnjagaan kesihatan...ESP Shaklee ialah tanpa kolesterol&laktosa, takde perasa tiruan/pemanis/pewarna/pengawet, dan yg penting ianya INSTANT & VERSATILE (boleh campur dgn mana2 minuman kecuali kopi/teh DANNNNNN kadar pnghadaman yg tinggi, diserap terus dlm darah).

KALAU X AMIK ESP??

ESP ni adalah makanan tambahan dan ianya muncul utk menampung keperluan protein utk tubuh badan kita. kalau kita x amik ESP ni,kita perlu pastikan yg setiap hari kita mkn sumber protin, yg boleh didapati drpd daging,susu lembu,telur,kekacang,tofu,tempe,soya dan lain-lain protein..tp hakikat sebnrnya, rata2 makanan di malaysia ni amatlah rendah kandungan proteinnya... akibatnya? boleh menjejaskan hampir keseluruhan fungsi tubuh kita.


Fikir-fikir & renung-renungkan..
Keputusan di tangan anda..Tepuk dada tanya jiwa..

Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi PERCUMA serta tips dan cara pengambilan vitamin/suplemen yang bersesuaian dengan anda. Setiap pembelian pastinya mendapat harga  yang istimewa dari saya..

JOM SIHAT & CANTIK BERSAMA SHAKLEE!!

Sila hubungi saya utk sebarang pertanyaan dan pesanan:

Wan Norhayati bt Wan Tahir
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 866292 ]
♥ Contact No | WhatsApp :012 6704659
♥ Emel : wanyatie82@gmail.com
♥ Laman web: mommycun.blogspot.com




No comments:

Post a Comment